Ik herinner me die ene directeur nog, die tijdens een gesprek over leiderschap en onboarding opmerkte: “L&D’ers denken zich overal mee te moeten bemoeien als het om ontwikkeling gaat”. In plaats van deze opmerking als kritiek te zien, ontdekte ik de waardevolle boodschap erachter: het belang van ruimte voor diverse expertises. Als opleidingskundige is het onze taak om didactische waarde toe te voegen door goed uit te vragen, te luisteren en verhelderende vragen te stellen en verbindingen te maken. Echter, het is essentieel om te voorkomen dat we te snel overal bij betrokken raken en overal inhoudelijk verstand van willen hebben.
Drie niveaus
De cruciale vraag die zich aandient is: Welke leervragen horen wel/niet bij de Academie? Ik hanteer drie categorieën om te bepalen waar een Academie het meest van betekenis kan zijn: strategisch, tactisch en operationeel.
- Strategisch niveau: Deze vraagstukken hebben betrekking op de gehele organisatie, zoals onboarding, leiderschap en projectmanagement. Het zijn onderwerpen die het DNA van het bedrijf raken.
- Tactisch niveau: Dit omvat vraagstukken voor specifieke afdelingen, functiegroepen of teams. Deze ontwikkelvragen dienen idealiter de strategische keuzes van de organisatie te ondersteunen.
- Operationeel niveau: Hierbij gaat het om individuele vraagstukken, die bij voorkeur door de leidinggevende worden opgepakt. Als Academie kunnen we ontwikkel gesprekken faciliteren maar individuele vraagstukken dienen in beginsel besproken te worden met de leidinggevende.
De focus als opleidingsadviseur moet liggen op strategische en tactische ontwikkelvraagstukken, daar waar je de grootste impact kan maken. Het is raadzaam om als Academie keuzes te maken en je didactische kennis in te zetten op één of twee speerpunten om meer toegevoegde waarde te kunnen bieden. Het aantal projecten is uiteraard ook afhankelijk van de capaciteit van de interne Academie.
Meerdere academies in één organisatie?
In grote organisaties ontstaat vaak het dilemma van meerdere divisies met specialisaties die elk een eigen Academie oprichten, ook wel Capability Academies genoemd. (Josh Bersin) Dit kan resulteren in wel vijf interne academies binnen één organisatie, wat complex is. Hoe behoud je focus en voorkom je dat hetzelfde wiel op verschillende plaatsen opnieuw wordt uitgevonden? Coördinatie is cruciaal om verbinding tussen diverse thema’s te behouden en elkaar blijvend op te zoeken. Het is een evenwichtsoefening tussen het behouden van kennis dicht bij de bron en het coördineren van inspanningen voor synergie.