Medewerkers maken te weinig gebruik van de Academie, herkenbaar?

In veel organisaties bestaat er een interne Academie of wordt er een opgezet. Ik krijg regelmatig de vraag: “Waarom wordt er zo weinig gebruik gemaakt van ons aanbod? Het lijkt wel of we genegeerd worden”. Wanneer ik suggereer dat dit te maken kan hebben met de inrichting van de Academie, zie ik verbaasde gezichten bij L&D-collega’s. “Hoezo? We bieden een overvloed aan mogelijkheden die 24/7 beschikbaar zijn! De medewerkers nemen niet de verantwoording om zich te blijven ontwikkelen, dat is toch zonde?”

Het hebben van een Academie ‘ontzorgd’ de organisatie.
Het risico bestaat dat leidinggevende en medewerkers het idee krijgen dat leren plaatst vindt bij de Academie. Beide voelen zich niet voldoende verbonden met de Academie en doen de aanname dat de Academie wel voor de ontwikkeling zorgt als het nodig is. Hierdoor ontstaat een soort vacuüm. En dat is precies wat we willen vermijden. Leren vindt namelijk veel vaker plaats onbewust op de werkvloer dan in formele trainingen of e-learnings. De direct leidinggevende speelt hierin een cruciale rol, vaak meer dan een Academie met honderden trainingen kan bieden.

Een geweldig aanbod is dus één ding, maar om leren optimaal te benutten zijn ambassadeurs en communities nodig, vooral voor informeel leren. Hierbij is het belangrijk dat zowel de leidinggevende als de medewerker zelf de regie behouden.

Op zoek naar leercultuur
De inrichting van leren in een organisatie is van groot belang voor het beoogde effect, en dat is wat mij inspireert. Samen met het management, HR en L&D-professionals zoek ik naar patronen in leren en ontwikkelen binnen de organisatie. Deze patronen kenmerkt de leercultuur van een organisatie. Hoe kunnen we leren faciliteren zonder per ongeluk eigenaarschap weg te nemen? Maatwerk is hierbij essentieel, omdat elke organisatie uniek is.Als L&D’er is het soms lastig om de inrichting van een Academie in twijfel te trekken, vooral als deze al een tijdje bestaat. Jouw rol is echter niet alleen om het ontwikkelaanbod vorm te geven, maar ook om bij te dragen aan het gewenste resultaat. Het is belangrijk om jaarlijks te evalueren welke uitdagingen de Academie wil aangaan en dit samen met stakeholders vorm te geven.

En ja, ik heb ook mijn fouten gemaakt. Bij het starten van een project doe je vaak aannames, bewust en onbewust. Voor mij blijft het een uitdaging om deze aannames te blijven toetsen, ook al voelt dat soms heel ongemakkelijk. Hoe langer ik dit werk doe, hoe beter ik hierin word. Ik spar regelmatig met vakgenoten om ervaringen en inzichten te delen. Ik ben benieuwd hoe jij omgaat  met dit spanningsveld tussen eigenaarschap van leren en het neerzetten van een Academie? Wil je meer weten over de patronen in organisaties en hoe je jouw Academie vorm kunt geven? Doe dan mee met de training “Bouwen aan je eigen Academie”. Ontdek samen met 6 vakgenoten hoe je van elkaars vragen en onzekerheden kunt leren.